SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE DLA ZNAKÓW DROGOWYCH
PIONOWYCH I WARUNKI ICH UMIESZCZANIA NA DROGACH
1. Warunki techniczne umieszczania znaków drogowych
1.1. Przepisy ogólne
Przepisy załącznika stosuje się do znaków drogowych pionowych umieszczanych na drogach twardych.
Na drogach gruntowych stosuje się:
- znaki kierunku i miejscowości (drogowskazy, znaki miejscowości),
- inne znaki w sytuacjach, gdy jest to niezbędne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (oznakowanie
przejazdów kolejowych, częściowe lub całkowite zamknięcia drogi).
Załącznik określa dla znaków i tabliczek:
- wielkość, wymiar i widoczność znaków,
- barwy i odblaskowość,
- liternictwo i stosowane napisy,
- zasady doboru typu folii na lica znaków w zależności od lokalizacji znaku,
- zasady umieszczania znaków na drodze,
- wzory barwne,
- konstrukcje znaków.
Użyte w załączniku określenia oznaczają:
a) „kategoria znaków” – znaki odpowiadające podziałowi literowemu od A do W, zawartemu w rozporządzeniu w sprawie znaków i sygnałów drogowych, np. kategoria B - znaki zakazu,
b) „grupa znaków” – należy rozumieć znaki należące
do grupy wielkości określonej w załączniku, np. grupa
znaków wielkich,
c) „odmiana znaku” :
– mutacje znaków o analogicznej treści, np. odmiany znaku F-8 „objazd w związku z zamknięciem drogi” F-9 „znak prowadzący na drodze objazdowej”, F-21 „ruch skierowany na sąsiednią jezdnię”,
F-22 „ograniczenia na pasie ruchu”,
– modułowe odmiany znaków kategorii F, w zależności od liczby pasów ruchu,
– te same znaki, których znaczenie precyzują symbole lub napisy umieszczone na nich lub pod nimi,
np. odmiany znaku B-35 „zakaz postoju” z różnymi napisami.
1.2. Wielkości, wymiary i widoczność znaków
1.2.1. Wielkości i wymiary
Stosuje się pięć grup wielkości znaków ostrzegawczych,
zakazu, nakazu, informacyjnych oraz kierunku i miejscowości, a mianowicie:
a) znaki wielkie (W)
– na autostradach, umieszczane przy jezdniach głównych,
b) znaki duże (D)
– na drogach ekspresowych, umieszczane przy jezdniach głównych,
– na drogach dwujezdniowych poza obszarem zabudowanym,
– oraz na drogach dwujezdniowych w obszarze zabudowanym, na których dopuszczalna prędkość
jest większa niż 60 km/h,
c) znaki średnie (S)
– na łącznicach autostrad i dróg ekspresowych,
– na jednojezdniowych drogach krajowych i wojewódzkich,
– na drogach powiatowych z wyjątkiem drogowskazów tablicowych,
d) znaki małe (M)
– na drogach gminnych,
– drogowskazy tablicowe na drogach powiatowych,
e) znaki mini (MI)
– na słupkach przeszkodowych i tablicach kierujących,
– na drogach w obszarze zabudowanym, gdy warunki drogowe nie pozwalają na stosowanie znaków
większych lub zastosowanie większych znaków pogorszyłoby warunki widoczności pieszych na przejściu dla pieszych,
– na wąskich uliczkach zabytkowych miast.
Przy oznakowaniu robót prowadzonych w pasie drogowym stosuje się znaki o jedną grupę wielkości wyższą niż stosowane na danym odcinku drogi (z wyjątkiem robót prowadzonych w pasie drogowym autostrad, gdzie stosuje się znaki wielkie).
Znaki A-7, B-20 powinny mieć taką samą grupę wielkości jak znaki na drodze z pierwszeństwem przejazdu jednak nie mniejszą niż znaki średnie.
Znaki nakazu C-9, C-10, C-11 umieszczane w miejscach przejść dla pieszych, w zależności od warunków widoczności, mogą być stosowane w grupach wielkości niższych niż obowiązujące na danej drodze. Jeżeli w opisach szczegółowych wymiary znaków lub tabliczek nie są podane w zależności od grupy wielkości znaków, wówczas ten znak występuje tylko w jednej wielkości, przedstawionej na danym rysunku.
W zależności od wielkości znaków podstawowe wymiary dla znaków kategorii A, B, C i D podane są w tabeli 1.1.
Wielkości te nie dotyczą znaków w związku z zabezpieczeniem miejsca wypadku drogowego.
Odstępstwa od podanych w tabeli 1.1 wymiarów zostały określone w szczegółowych opisach znaków.
Wymiary znaków kategorii E zależą od przyjętej wysokości pisma, rodzaju i wielkości symboli
oraz długości i liczby nazw miejscowości na nich umieszczanych, zgodnie z zasadami podanymi w
opisach szczegółowych. Wymiary znaków kategorii F, G i tabliczek T oraz szczegółowe wymiary
wszystkich znaków podane są w opisach szczegółowych.
Tabela 1.1. Podstawowe wymiary znaków kategorii A, B, C i D (wymiary podano w mm)
Kategoria znaków |
|||||
Grupa Znaków |
Symbol |
A ostrzegawcze |
B zakazu |
C nakazu |
D informacyjne |
długość boku |
długość podstawy |
długość podstawy |
wysokość (n=0, 1, 2) |
||
wielkie |
W |
1200 |
1000 |
1200 |
1200 + 300 n |
duże |
D |
1050 |
900 |
900 |
900 + 225 n |
średnie |
S |
900 |
800 |
600 |
600 + 150 n |
małe |
M |
750 |
600 |
600 |
600 + 150 n |
mini |
MI |
600 |
400 |
400 |
400 + 100 n |
1.2.2. Widoczność znaków
Dla zapewnienia widoczności znaku z odległości pozwalającej kierującemu pojazdem jego spostrzeżenie, odczytanie i prawidłową reakcję, do wykonania lic znaków należy stosować materiały odblaskowe. Typy materiałów odblaskowych do stosowania w zależności od miejsca ich lokalizacji
i klasy drogi przedstawiono w tabeli 1.2.
Tabela 1.2. Typy folii odblaskowej użytej na lica znaków w zależności od lokalizacji znaku drogowego - wymagania minimalne
Usytuowanie znaku |
Drogi krajowe |
Drogi wojewódzkie |
Drogi powiatowe i gminne |
|||
Autostrady i Drogi ekspresowe |
Drogi dwu-jezdniowe |
Drogi jedno-jezdniowe i między-narodowe |
Inne drogi jedno-jezdniowe |
|||
Obok jezdni |
2 |
2 |
2 |
1(*) |
1(*) |
1(*) |
Nad jezdnią |
pryzmatyczna |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
(*) W przypadku znaków A-7, B-2, B-20, D-6, D-6a, D-6b obowiązuje stosowanie folii odblaskowych typu 2.
Dla znaków szlaków rowerowych oraz znaków dla kierujących pojazdami wojskowymi dopuszcza się stosowanie folii odblaskowych typu 1 na wszystkich drogach.
Do wykonywania lic znaków stosowanych do oznakowania robót prowadzonych w pasie drogowym stosuje się folię odblaskową typu 2 lub folię pryzmatyczną.
Do wykonywania lic znaków umieszczanych nad jezdnią na autostradach i drogach ekspresowych stosuje się folię pryzmatyczną. Zaleca się stosowanie folii pryzmatycznej do wykonywania lic tablic przeddrogowskazowych i drogowskazów umieszczanych obok jezdni na autostradach i drogach ekspresowych oraz znaków umieszczanych nad jezdnią na drogach krajowych i wojewódzkich.
Odwrotna strona tarczy znaku i tabliczki, jeżeli nie jest wykorzystana do umieszczenia znaku dla jadących z przeciwnego kierunku, powinna mieć barwę szarą. Na odwrotnej stronie tarczy znaku należy umieścić informacje zawierające dane identyfikujące producenta znaku, typ folii odblaskowej użytej do wykonania lica znaku, miesiąc i rok produkcji znaku.
Dopuszcza się stosowanie folii pryzmatycznej odblaskowo-fluorescencyjnej żółto-zielonej lub pomarańczowej do wykonania lic znaków odblaskowych:
A-10, A-14, A-17 i A-30 oraz tabliczki T-27 zlokalizowanych w miejscach szczególnie niebezpiecznych, bądź o dużej wypadkowości. Dopuszcza się wykonywanie
lic znaków D-6, D-6a i D-6b na tle folii pryzmatycznej odblaskowo-fluorescencyjnej żółto-zielonej
lub pomarańczowej.